منوی اصلی
مجموعه مطالب مهندسی مواد و متالورژی
رشته مهندسی مواد، عاملی برای پیشرفت کشور عزیزمان ایران
  • امید اشکانی جمعه 21 شهریور 1399 12:03 ق.ظ نظرات ()

    چدنها در مقایسه با فولادهای كربنی دارای قابلیت جوشكاری كم و محدود تری هستند . در میان چدن ها ، چدن با گرافیت كروی بهترین جوشپذیری را دارا است و بعد از آن چدن چكش خوار قرار دارد . جوشكاری چدن خاكستری به مهرت و توجه ویژه نیاز دارد و چدن خاكستری را به دشواری زیاد می توان جوشكاری كرد .
    با این ملاحظات دامنه جوشكاری چدنها بسیار محدود می شود و صرفا به تعمیر و اصلاح قطعات ریخته شده و قطعات فرسوده و شكسته شده منحصر می گردد .

    علت های جوش پذیری محدود چدن ها :

    - بعلت زیادی كربن در فلز مبنا ، سیكل جوشكاری باعث ایجاد كاربیدهایی در منطقه فلز جوش و تشكیل فاز مارتنزیت پركربن در منطقه متاثر از حرارت haz میشود . هردوی این ریز ساختار ها شكننده بوده و باعث ایجاد ترك در حین جوشكاری و یا بعد از آن می شود . این مطلب در مورد تمامی چدن ها مصداق دارد .

    با توجه به عامل اول شكنندگی منطقه HAZ به میزان و سهولت حل شدن گرافیت در آستنیت در حین جوشكاری بستگی پیدا میكند. در مورد چدن خاكستری كه دارای پولك های گرافیتی با سطح رویه نسبتا وسیعی می باشند، انحلال این نوع گرافیت در آستنیت به سهولت انجام می شود . در حالیكه در مورد چدن با گرافیت كروی ، چون نسبت حجم رویه به حجم كره گرافیت كم می باشد بنابراین مقدار گرافیت كمتری در آستنیت حل میگردد و در نتیجه كاربید های درشت كمتری و مارتنزیت كم كربن تری در منطقه HAZ تشكیل میشود. این مطلب گواه دیگری بر قابلیت بهتر جوش پذیری چدن با گرافیت كروی در مقایسه با سایر انواع چدن هاست.
    برای اجتناب از تمایل منطقه حرارت پذیرفته به ترك خوردن لازم است كه قطعه چدنی را در موقع جوشكاری با قوس برقی با انرژی حرارتی كم جوشكاری نمود. زیرا این روش باعث كاهش پهنای منطقه سخت و شكننده كنار فلز جوش می شود. برای غلبه بر سختی و تردی منطقه حرارت پذیرفته اعمال تدابیری نظیر پیش گرمایش و خنك كردن تدریجی قطعه جوشكاری شده ضرورت دارد.

    در مورد جوشكاری چدن با قوس الکتریکی دامنه درجه حرارت پیش گرم از درجه حرارت محیط كارگاه تا 300 درجه سلسیوس توصیه میشود. این حرارت برای جوشكاری با استیلن در محدوده 450-650 درجه 
    سلسیوس  قرار دارد. چدن خاكستری به حرارت پیش گرم بیشتر و زیادتر و چدن با گرافیت كروی و چدن چكش خوار به درجه حرارت پیشگرم كمتری نیاز دارند. درجه حرارت پیش گرم و محدوده آن به نوع چدن ، اندازه قطعه ، روش جوشكاری ، نوع الكترود و مقدار فلز جوشی كه باید رسوب داده شود بستگی پیدا میكند .
    در مورد قطعات حساس ریختگری چدنی ، درست پس از خاتمه جوشكاری عملیات تنش زدایی از طریق حرارت دهی قطعه تا حدود 600 درجه 
    سلسیوس  و نگهداری در این حرارت بمدت كافی صورت می پذیرد.
    آخرین ویرایش: جمعه 21 شهریور 1399 12:06 ق.ظ
    ارسال دیدگاه
  • امید اشکانی یکشنبه 16 شهریور 1399 03:25 ب.ظ نظرات ()

    دوره جامع طرح ریزی پیشاپیش کیفیت محصول در سازمان های نو ظهور.
    با تدریس دکتر امید اشکانی، نویسنده کتاب پر فروش"طرح ریزی کیفیت محصول در کسب و کارهای نوپا".

    زمان دوره: پنج شنبه ها، ساعت ۹ الی ۱۲ به مدت پنج هفته.
    محل برگزاری: به صورت کاملا آنلاین.
    شهریه دوره: ۱۲۰۰۰۰ تومان.
    شروع دوره پس از بیست مهر ماه. 

    مناسب برای کلیه سازمان ها و همچنین دانشجویان علاقه مند.

    کسب اطلاعات بیشتر:
    Telegram.me/iran_ims
    Www.powerful-engineering.com
    O.ashkani@yahoo.com
    Telegram id: @Ashkani_omid

    آخرین ویرایش: جمعه 21 شهریور 1399 01:41 ب.ظ
    ارسال دیدگاه
  • امید اشکانی یکشنبه 16 شهریور 1399 09:55 ق.ظ نظرات ()

    گیربکس یا جعبه دنده را می توان مجموعه ای از قطعات تعریف نمود که وظیفه تنظیم دور موتور به نسبت های گوناگون و انتقال آن از طریق سیستم انتقال توان به چرخ ها و همچنین تنظیم سرعت را بر عهده دارد. به بیان علمی تر می توان گفت، با افزایش دور موتور، توان و گشتاور آن افزایش می یابد اما زمانی که دور موتور از محدوده ای فراتر رود، به دلیل کاهش راندمان حجمی و افزایش اصطکاک، توان و گشتاور کاهش پیدا کرده و این امر منجر به افزایش سوخت مصرفی می گردد. بر همین اساس با درنظر گرفتن منحنی عملکرد موتور ، محدوده ای تحت عنوان حداکثر راندمان تعریف شده است. همه شرکت های تولیدی سعی می کنند دور موتور را در این محدوده نگاه دارند. به همین ترتیب جعبه دنده یا گیربکس بر روی خودرو نصب می شود تا بدون آنکه دور موتور از محدوده حداکثری خارج گردد، چرخ ها دور و سرعت مختلفی داشته باشند.

     

    تقسیم بندی انواع جعبه دنده ها بر اساس عملکرد آنها و قطعاتی که در ساخت آن به کار میرود، انجام می شود. انواع این جعبه دنده ها بر اساس تکنولوژی ساخت آنها تاثیر بسزایی در راندمان و میزان سوخت مصرفی دارند. پنج نوع اصلی از جعبه دنده به این شرح است :

     

    اجزا تشکیل دهنده گیربکس

    این بخش از خودرو دارای اجزا ء مختلفی است که هر یک از این قسمت ها وظایف مختلفی را بر عهده دارند. در این بخش به بررسی مهمترین اجزاء تشکیل دهنده گیربکس می پردازیم:

    دسته دنده

    قطعه ای از گیربکس که به صورت میله ای فلزی درون کابین خودرو قرار گرفته است. محل دنده های مختلف به شکل H طراحی شده است. البته دنده بسته به نوع و مدل خودرو به شکل های مختلفی یافت می شود.

    میل ماهک

    در زیر دسته دنده میله ماهک قرار دارد، این میله از یک طرف به دسته دنده و از طرف دیگر به ماهک متصل شده است. این میله می تواند در چهار مکانیزم مختلف دستی، الکتریکی، خلائی و هیدرولیکی یافت شود.

    ماهک

    قطعه ای کمانی شکل است که حرکت آن موجب حرکت کشویی دنده می شود، در نتیجه ی این امر چرخ دنده وارد حرکت شده و سرعت خودرو تغییر می کند. به ازای هر ماهک یک میله ماهک وجود دارد.

    کشویی دنده

    کشویی دنده قطعه ای گیربکس است که هم در قسمت داخلی و هم در قسمت خارجی دارای شیار است. شیار های خارجی برای ارتباط با ماهک و شیار های داخلی به منظور ارتباط با چرخ دنده ها تعبیه شده است. در صورت تغییر دنده ، ماهک بر روی شیار بیرونی کشویی قرار گرفته و کشویی نیز به چرخ دنده متصل است. در نهایت کشویی و چرخ‌دنده سرعتی برابر خواهند داشت.

    یکی از مشکلات که در برخی مواقع به هنگام تعویض دنده رخ می دهد، حرکت همزمان دو ماهک است، این امر موجب می شود، دو دنده جعبه‌دنده به طور همزمان وارد مدار شوند و این یعنی باید در خروجی انتظار دو دور متفاوت را داشت که امری غیر ممکن است. برای پیشگیری از این امر و ایجاد اختلال در عملکرد جعبه دنده، مکانیزم محدود کننده ماهک طراحی شده است.

    چرخ دنده ها

    چرخ دنده ها مهمترین جزء از گیربکس هستند. چرخ دنده ها بر اساس راستای انتقال توان در سه دسته بندی موازی محور، عمود محور و محور متنافر و بر اساس فرم دندانه به دو نوع ساده و مارپیچ تقسیم می شوند.

    نحوه تعویض روغن گیربکس و علائم فرارسیدن زمان آن

    روغن گیربکس یا واسکازین یکی از روغن های کاربردی و مفید برای این قسمت از خودرو می باشد، که وظیفه حفظ نرمی، رطوبت و خنک کنندگی جعبه دنده و چرخ دنده های آن را دارد. این روغن در حالت کلی بعد از طی کردن ۳۰ هزار کیلومتر مسافت نیاز به تعویض دارد. البته برخی از خودروسازان به تازگی محفظه این روغن موتور را می بندند تا نیازی به تعویض نداشته باشد. این روغن بر خلاف روغن موتور نمی سوزد و در صورت نشتی رنگ قرمز دارد.

    چک کردن روغن گیربکس کار ساده ای نبوده و لازم است خودرو بر روی چال مکانیکی رفته و با استفاده از جک از زمین جدا شوند. پس تنها راهکار چک کردن روغن مراجعه به تعمیرکار است. اما می توان گفت اختلال در عملکرد دنده اتوماتیک خودرو و سفت شدن دنده در خودرو های دستی از علائم فرا رسیدن زمان تعویض این روغن است. (اگر در این روغن تکه های ریزی از آهن مشاهده شود، جعبه دنده خراب شده و نیاز به تعویض دارد.) تعویض این روغن به سادگی صورت نمی گیرد به همین ترتیب لازم است برای تعویض آن از مکانیک ماهر کمک بگیرید.


    فایل آموزشی انتخاب مواد گیربکس خودرو بر اساس دیاگرام انتخاب مواد

    قیمت: 15000 تومان



    انتخاب مواد مهندسی امروزه یکی از اصلی ترین مسائل در عمر و کارکرد قطعات صنعتی می باشد. به همین منظور در بخشهای مختلف از روشهای زیادی برای انتخاب مواد استفاده می شود. یکی از این روش ها روش دیاگرام های انتخاب مواد که معروف به اشبی هستند می باشد.


    در فایل حاضر که در قالب پاورپوینت است ابتدا کلیاتی در رابطه با نحوه عملکرد گیربکس خودرو بیان شده است و سپس با استفاده از دیاگرام های انتخاب مواد به انواع مواد مناسب اشاره شده است. لازم به ذکر است فایل حاضر کاملا علمی بوده و هیچ اشاره فنی پیرامون تعویض یا مسائل مکانیکی گیربکس خودرو ندارد.

    خرید        سوال از فروشنده

    آخرین ویرایش: یکشنبه 16 شهریور 1399 10:09 ق.ظ
    ارسال دیدگاه
  • امید اشکانی شنبه 15 شهریور 1399 09:18 ق.ظ نظرات ()
    دوره جامع نرم افزار شبیه ساز مواد JMatPro
    به مدت هشت ساعت، چهار هفته، پنج شنبه ها از ساعت نه الی یازده صبح.
    مدرس: دکتر امید اشکانی، نویسنده کتاب برتر کشور در دومین جشنواره پروفسور حسابی با عنوان
    "راهنمای کاربردی نرم افزار JMatPro".

    هزینه شرکت در دوره: 75000 تومان

    کسب اطلاعات بیشتر: 
    telegram.me/iran_ims
    O.Ashkani@yahoo.com


    مهندسی مواد و متالورژی را می‌توان به عنوان مادر تمامی مهندسی‌ها دانست. در هر رشته‌ای و در هر قطعه‌ای، قطعاً موادی استفاده می‌شوند که نیاز است این مواد توسط مهندسین مواد شناخته و تولید شوند.

    نرم‌افزار JMatPro یک نرم‌افزار بسیار ساده و در عین حال با حجم بسیار گسترده از اطلاعات است که نیاز است کاربران با تمرین و تلاش، کلیه اطلاعات را استخراج کنند. در این مجموعه در هر فصل نحوه روش استخراج اطلاعات بیان شده است. از آنجایی که بانک اطلاعاتی مواد بسیار گسترده می‌باشد، پس در هر فصل، تعدادی از مواد به عنوان نمونه و برای آموزش ذکر شده است و باید باقی مواد توسط کاربران عزیز مورد بررسی قرار گیرد.

    این نرم‌افزار بسیار کاربردی، یک بانک اطلاعاتی و شبیه‌ساز خواص مواد است که امروزه به طور گسترده می‌تواند در صنایع مختلف به کار گرفته شود. این نرم افزار قابلیت شبیه سازی خواص بسیاری از مواد مهندسی نظیر فولادها، چدن‌ها، آلیاژهای آلومینیوم، سرب، قلع، نیکل و منیزیم را دارا می‌باشد.

    آخرین ویرایش: شنبه 15 شهریور 1399 09:20 ق.ظ
    ارسال دیدگاه
تعداد صفحات : 2 1 2
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic